Călătorie de la Câmpina la București cu primul tren nou al CFR din ultimii 22 de ani: Alstom Coradia Stream

Actualitate (Categoria articolului)

 

Un moment mult așteptat s-a petrecut pe 20 noiembrie 2024, când CFR Călători a lansat primul tren Alstom Coradia Stream, marcând o premieră pentru traficul feroviar din România. Spre deosebire de trenurile aduse de operatorii privați în ultimii ani, acest tren este complet nou și rulând pentru prima dată în România.

De-a lungul anilor, alte rame produse de Alstom, precum X72500 (1997-2002), au fost aduse în țară de companii private, iar cel mai recent tren din România era Hyperion, fabricat de Softronic la Craiova pentru un operator privat. În schimb, flota CFR a rămas în urmă, având ca cele mai noi achiziții trenurile Siemens Desiro, cumpărate în 2002, în timp ce alte vagoane datând din anii '80. Începând cu 2024, CFR a schimbat “macazul” și făcut un pas înainte prin achiziția ramei Alstom Coradia Stream, produsă în Polonia în 2021 și livrată pentru teste.

Cursa inaugurală

Pe 21 noiembrie 2024, trenul a efectuat primele două curse inaugurale: București Nord - Brașov, cu plecare la ora 09:30, și Brașov - București Nord, cu plecare la 15:20. Având regim InterRegio, trenul este accesibil și călătorilor din Câmpina, care se pot bucura de facilitățile moderne oferite de acesta.

Miercuri, la ora 16:48, am avut ocazia să ne urcăm în tren la Câmpina. Prima impresie a fost oferită chiar de sosirea sa: trenul este extrem de silențios, inclusiv sistemul de frânare. Interiorul este spațios, curat, cu holuri largi și compartimente pentru bagaje poziționate standard deasupra scaunelor. Scaunele, ajustabile și confortabile, oferă suficient loc pentru picioare. Fiecare vagon dispune de ecrane electronice care afișează informații precum harta traseului, stațiile parcurse, ora estimată de sosire, configurația trenului și locațiile toaletelor.

Facilități moderne

Trenul Alstom Coradia Stream, fiind complet electric, este echipat cu numeroase dotări moderne:

  • Prize USB și clasice pentru telefoane și laptopuri;
  • Buton SOS pentru comunicare directă cu mecanicul;
  • Sistem audio pentru mesaje și informații despre călătorie;
  • Facilități pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv rampă de acces și locuri speciale.

Toaletele sunt spațioase, dotate cu chiuvete inteligente care asigură apă, săpun și uscarea mâinilor, iar oglinda amplasată deasupra este generoasă.

Călătoria inaugurală

În drumul spre București, trenul a ajuns în stația Câmpina cu patru minute mai devreme decât ora programată (17:48) și a parcurs traseul Câmpina - București Nord în 1 oră și 5 minute, cu opriri în Ploiești Vest și Buftea. Călătoria s-a desfășurat la cele mai înalte standarde, într-un tren silențios, cu temperatură optimă, fără întârzieri. Un călător a exclamat: „Așa tren nu am mai văzut niciodată în România!”, iar un altul a întrebat dacă nu este cumva un tren internațional.

Program zilnic și capacitate

Trenul efectuează zilnic două curse după următorul orar:

  • IRC 16001: Câmpina (06:43) - Brașov (08:08)
  • IRC 16002: Câmpina (10:07) - București Nord (11:12)

Trenul are 6 module (vagoane) cu o capacitate de 351 de locuri, iar prețul biletelor este similar cu cel al trenurilor InterRegio.

Viitorul feroviar

Conform estimărilor CFR Călători, până în ianuarie 2026, România ar trebui să primească 37 de noi trenuri. Primul dintre acestea este deja în funcțiune, iar următoarele sunt așteptate să sosească în perioada imediat următoare. Aceasta marchează un pas înainte pentru modernizarea transportului feroviar din România.

 

Felix Precup